Annons
MÖTE MED

Kommunikation är Annes signum

Tydligt, enkelt, ärligt och från hjärtat. Det är utmärkande för bra kommunikation menar Anne Marchal som för drygt fem år sedan lämnade jobbet på Sveriges Radio och startade eget.
– Det var läskigt men jag kände att det var dags att kliva ur radiostudion och göra något nytt.
Växjö • Publicerad 20 april 2023

– ”Tydligt, enkelt, ärligt och från hjärtat”

Kommunicerar företagandets villkor. Radioprofilen Anne Marchal tog 2018 steget att starta eget inom kommunikation. Nyligen tillträdde hon dessutom som ordförande i Företagarna Växjö-Tingsryd-Lessebo.
Kommunicerar företagandets villkor. Radioprofilen Anne Marchal tog 2018 steget att starta eget inom kommunikation. Nyligen tillträdde hon dessutom som ordförande i Företagarna Växjö-Tingsryd-Lessebo.Foto: David Färdigh

Växjöbladet/Kronobergaren träffar Anne Marchal i ett snöigt Växjö, en stark kontrast mot hennes andra fasta punkt som är huset i Marbella på spanska solkusten.

– Där var det 27 grader tidigare i veckan. Så vi frös en aning när vi anlände till Växjö igår.

Annons

Annes röst är välbekant för kronobergarna. I 25 år jobbade hon på P4 Kronoberg och rapporterade om nyheter och gjorde intervjuer i morgonstudion. Men 2018 valde hon att säga upp sig och starta eget företag – Marchal Communication.

– Om jag skulle hinna göra något annat i livet så kände jag att det var dags att ta steget och kliva ur radiostudion och använda min kompetens på andra områden. Jag såg bland annat möjligheten att erbjuda tjänster inom sociala medier, storytelling och medieträning. Visst kändes det läskigt i början men efter 25 år som journalist så är jag bra på att lyssna och vet hur kommunikation fungerar.

Vad är utmärkande för bra kommunikation?

– Enkelhet och tydlighet. Informationen ska vara lätt att ta till sig. Det ska inte finnas några höga trösklar. Budskapet ska ha substans men också vara bra förpackat.

Att våga sticka ut och bjuda på sin egen personlighet är också ett vinnande koncept menar Anne, särskilt när det gäller sociala medier men även i vanliga pressutskick.

– Att låta läsarna och tittarna kolla in bakom kulisserna är alltid uppskattat. Att vara personlig utan att för den skull blir privat.

Lika betydelsefullt är trovärdigheten. Skapar man en profil eller bygger ett varumärke ska det kännas genuint och äkta.

– Det måste komma från hjärtat!

Har du någon inspirerande förebild som kan lyftas fram som ett bra exempel på framgångsrik kommunikation?

– Frida Boisen. Hon är superduktig på att förmedla budskap och att nå fram med sin kommunikation, både genom sociala medier, föreläsningar och sina böcker.

Annons

Anne har nu drivit sitt företag i drygt fem år och har idag såväl stora som små företag som kunder. Det kan handla om allt från att formulera och presentera pressmeddelanden till att öka trafiken och inflödet på kundernas sociala medier.

– Jag är väldigt intresserad av sociala medier och hur man gör för att lyckas sticka ut i det stora flödet. Hur man väcker nyfikenhet att följa just de här personerna eller just det här företaget. Ofta har man bara några sekunder på sig att fånga uppmärksamheten och få folk att stanna till.

Vad blir nästa steg när det gäller kommunikation?

– AI, Artificiell Intelligens, är något som används allt mer. Jag kan tänka mig en framtid där mycket av kommunikation och medierapportering sköts via robotar, men exakt hur det kommer att fungera eller se ut är svårt att förutsäga.

För Anne har företagsverksamheten nyligen kompletterats med uppdraget som ordförande i Företagarna Växjö-Tingsryd-Lessebo. Förutom sina egna erfarenheter som företagare är företagande som livsstil något som ligger henne varmt om hjärtat och som knyter an till hennes uppväxt i Tingsryd.

– Jag kommer från en företagarfamilj. Min farfar och pappa drev företaget Karlsson Golv. Jag minns hur pappa brukade vara ute och lägga golv på dagarna och sedan hade vi butik och lager i källaren, så på kvällarna kom kunderna hem till oss och valde ut golv. Yrkesliv och hemmaliv gick hand i hand som det är för många företagare. Det är en livsstil.

Företagarna Växjö-Tingsryd-Lessebo har nära 400 medlemsföretag och Anne kommer tillsammans med övriga styrelsen arbeta för att organisationen ska växa ytterligare. Som kommunikatör vill hon gärna lyfta fram småföretagandets betydelse för samhället.

– 99 procent av alla företag i Sverige utgörs av småföretag med färre än 50 anställda. Det är dessutom där som mycket av tillväxten sker och många nya jobb skapas.

David FärdighSkicka e-post
Så här jobbar Växjöbladet Kronobergaren med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons