Johan Hilton berättar om den siste teaterdirektören
I måndags gästade Johan Hilton Det fria ordets hus för att i samtal med Regionteaterns vd Niklas Borefors berätta om sin nyutkomna bok om Benny Fredriksson, teatermannen som under många år var framgångsrik men omstridd chef och vd för Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. Benny blev också offer för ett omdiskuterat mediedrev, initierat av Aftonbladet, som gjorde att han avgick och sedermera fick honom att ta sitt liv våren 2018.
– Anledningen till att jag ville skriva om Benny var att jag läst flera böcker om MeToo som inte korrekt återger händelserna som utspelades hösten 2017. Jag ville inte heller att Benny skulle bli en fotnot i presshistorien eller reduceras till sin tragiska död när han var en sådan kreativ kraft som fyllde teaterhusen med liv. Ett tredje skäl var att det finns ett gåtfullt skimmer över Bennys liv.
Just det gåtfulla och nästan mytologiska är något som blivit väldigt påtagligt när Johan arbetat med boken.
– Jag har intervjuat över 200 personer och alla ger väldigt olika bilder av Benny. Det är som han visat upp olika sidor. För varje intervju är det som det framträtt ett nytt ansikte av Benny. Det har varit överraskande, spännande och fascinerande.
Vad har förvånat dig mest?
– Att så mycket av det som man trodde var Bennys överdrifter om sitt liv faktiskt är sant. Bland annat berättelsen om hur han som en vilsen och tilltufsad 14-åring går och ser Kent Andersson och Bengt Bratts föreställning Tillståndet och plötsligt hittar sitt livskall. Han upptäcker teaterkonsten och går all in.
En central del i boken är förstås det som utspelas hösten 2017 under MeToo-rörelsens orkanvindar. På bara några dagar slits Bennys liv fullständigt itu. I det som i efterhand visat sig vara ett publicistiskt haveri publicerar Aftonbladet flera artiklar med anonyma vittnesmål med anklagelser riktade mot Benny om brutalt ledarskap, tystnadskultur och sexistiska övertramp.
– Hela artikelserien är fulla med orimligheter och groteska överdrifter. 30 år gamla händelser tas plötsligt upp. Uppgifter förvrängs. En kvinnlig skådespelare som berättat att hon inför en uppsättning fick rådet att göra abort förvandlas till rubriker om att hon av Benny tvingades göra abort. Det är ett besinningslöst drev som går fruktansvärt snabbt.
För att rädda teatern väljer Benny att avgå den 7 december 2017. Drygt tre månader senare, den 17 mars, väljer han ta sitt liv på ett hotellrum i Sydney. Vad hände däremellan?
– Många vittnar om att Benny förändras, blir ett ångestridet vrak. Vad som händer är att han utvecklar en höggradig depression med inslag av förföljelsemani. I mars åker han med sin fru, sångerskan Anne Sofie von Otter, när hon ska på turné i Asien och Australien. Tanken är att han ska skingra tankarna och få nya perspektiv, men istället blir Benny akut sämre. Ångesten blir värre. Anne Sofie bestämmer sig för att avbryta turnén och att de ska åka hem, men Benny tar sitt liv på hotellrummet.
Aftonbladets publiceringar om Benny Fredriksson har senare fällts av Pressens Opinionsnämnd för att grovt brutit mot god publicistisk sed. Benny har hyllats för sina gärningar och ett pris har instiftats i hans namn. Med sin bok vill Johan bidra till att lyfta fram Bennys kreativa kraft och titeln den siste teaterdirektören förklarar han på följande vis:
– Han var förmodligen den siste teaterdirektören av sitt slag. Den typen av godmodiga patriarker finns inte längre.