Om möten och påverkan
Frida Lundén Mörck hör till den grupp av glaskonstnärer som på senare år samlats kring Glass Factory i Boda glasbruk. På Glass Factory visades också hennes examensutställning från Konstfacks utbildning för glas och keramik 2019. Redan där kunde man bekanta sig med hennes arbete kring mötet mellan det som stänger inne och det som försöker tränga sig ut. I glas närmar hon sig frågor kring hur vi påverkar och påverkas. På Italienska palatset fortsätter hon att undersöka temat i en serie verk som fått den gemensamma titeln Subversive softness, verk som alla bygger på ett samspel mellan det heta, lite okontrollerade, glaset som begränsas av en bur av glas.
Efterhand har burarna utvecklats och fått sitt eget liv i en teknik som kallas flamework, där glasstavar i olika tjocklek kan böjas och värmas ihop med en gaslåga på ungefär samma sätt som man kan svetsa ihop detaljer av järn.
– Strukturerna är en spin-off. De är lite grafiska, säger Frida Lundén Mörck.
Jämfört med att blåsa glas i hyttan handlar det om ett långsamt arbete där bit fogas till bit med stor precision. På lite håll kan de så kallade strukturerna bli närmast osynliga och kanske är det främst skuggan som berättar om dem. På närmare håll bjuder strukturerna på spänning både i former och i ljusets spel.
På senare tid har Frida Lundén Mörck tagit ytterligare ett steg. Den här gången in i glasrörens och neonens värld. Först kanske för att lära sig hur man böjer glasrör. Men den lysande gasen har sin egen lockelse.
– Nu har jag jobbat med neon. Och blev fast!
Åter vill hon arbeta med möten. Den här gången mötet mellan flamework och neon. Två neonskulpturer finns med på utställningen. En i ett möte med en flameworkstruktur. Men fortfarande är arbetet i en slags experimentfas.
– Man upptäcker saker medan man håller på. Till exempel om i vilken arbetsordning det är möjligt att göra saker. Det finns ingen att fråga och det är lite grejen, säger Frida Lundén Mörck.