GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Kultur

Om möten och påverkan

Utställningen Växelverkan på Italienska palatset bjuder in oss i glasets värld. Men samtidigt något helt annat än det vi vanligen möter i bruk och hyttor. Glaskonstnären Frida Lundén Mörck arbetar ofta i kallt glas men ger också utrymme för möten, växelverkan, mellan det varma och det kalla.
VÄXJÖ. • Publicerad 6 maj 2022
I Växelverkan 1 möter flameworkstrukturen neonglasets mer organiska form.
I Växelverkan 1 möter flameworkstrukturen neonglasets mer organiska form.Foto: Tore Sjöqvist

Frida Lundén Mörck hör till den grupp av glaskonstnärer som på senare år samlats kring Glass Factory i Boda glasbruk. På Glass Factory visades också hennes examensutställning från Konstfacks utbildning för glas och keramik 2019. Redan där kunde man bekanta sig med hennes arbete kring mötet mellan det som stänger inne och det som försöker tränga sig ut. I glas närmar hon sig frågor kring hur vi påverkar och påverkas. På Italienska palatset fortsätter hon att undersöka temat i en serie verk som fått den gemensamma titeln Subversive softness, verk som alla bygger på ett samspel mellan det heta, lite okontrollerade, glaset som begränsas av en bur av glas.

Efterhand har burarna utvecklats och fått sitt eget liv i en teknik som kallas flamework, där glasstavar i olika tjocklek kan böjas och värmas ihop med en gaslåga på ungefär samma sätt som man kan svetsa ihop detaljer av järn.

– Strukturerna är en spin-off. De är lite grafiska, säger Frida Lundén Mörck.

Strukturerna är uppbyggda av glasstavar som värmts ihop med en gaslåga.
Strukturerna är uppbyggda av glasstavar som värmts ihop med en gaslåga.Foto: Tore Sjöqvist

Jämfört med att blåsa glas i hyttan handlar det om ett långsamt arbete där bit fogas till bit med stor precision. På lite håll kan de så kallade strukturerna bli närmast osynliga och kanske är det främst skuggan som berättar om dem. På närmare håll bjuder strukturerna på spänning både i former och i ljusets spel.

På senare tid har Frida Lundén Mörck tagit ytterligare ett steg. Den här gången in i glasrörens och neonens värld. Först kanske för att lära sig hur man böjer glasrör. Men den lysande gasen har sin egen lockelse.

– Nu har jag jobbat med neon. Och blev fast!

Frida Lundén Mörck är intresserad av möten och påverkan. Här mellan glasburen och den heta glasmassan.
Frida Lundén Mörck är intresserad av möten och påverkan. Här mellan glasburen och den heta glasmassan.Foto: Tore Sjöqvist

Åter vill hon arbeta med möten. Den här gången mötet mellan flamework och neon. Två neonskulpturer finns med på utställningen. En i ett möte med en flameworkstruktur. Men fortfarande är arbetet i en slags experimentfas.

– Man upptäcker saker medan man håller på. Till exempel om i vilken arbetsordning det är möjligt att göra saker. Det finns ingen att fråga och det är lite grejen, säger Frida Lundén Mörck.

Tore SjöqvistSkicka e-post
Så här jobbar Växjöbladet Kronobergaren med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.