En musikhelg utöver det vanliga
När det gäller de stora körverken är 1685 ett märkligt år. Då föddes både Bach och Händel som båda skapade stora körverk som bortemot 300 år senare tar stor plats i kyrkor och konsertsalar. Båda tillhör barockens största tonsättare men med lite olika karaktär. Ofta sägs det att Bachs skrev för Gud och kyrkan medan Händel skrev för teatern och maktens stora festligheter.
I år tar Växjö domkyrkas oratoriekör sig an Händels stora körverk Messias tillsammans med solister och kammarorkestern Musica Vitae. Verket framfördes första gången i Dublin påsken 1742 och har, trots att texten handlar om viktiga händelser i Jesu liv, i sin musikaliska form många drag av fest och glans.
Under en repetition med oratoriekören betonar körens ledare Sten-Inge Petersson lättheten och energin i det stora verket som jublar och glänser redan från den första körsatsen Glory of the Lord.
– Jag vill ha mer driv. Energin behövs hela tiden.
I sin helhet består Messias tre delar av 68 satser men i helgens framförande är det framför allt del 1 och del 2 som ges utrymme. Under repetitionen fattas både solister och orkester men trots det imponerar verkets uppbyggnad. Kanske efterliknade Händel just en katedral där basarnas stabila botten ger en grund för de övriga stämmorna och på toppen sopranerna som svävar upp under valven.
Messias är långt ifrån den enda musik man kan uppleva i helgen. Redan under lördagen hittar man julmusik av olika slag i till exempel Dädesjö nya kyrka, Bergunda kyrka, domkyrkan och Teleborgs kyrka. Under söndagen kan man, förutom Messias, bland annat höra Växjö kulturskolas kammarorkester i Teleborgs kyrka, Allbo Barockkör som framför programmet Välkommen du strålande stjärna i Alvesta kyrka eller njuta av musikaliska julkort på Ulriksbergskyrkan i Växjö.
För den som är nyfiken finns betydligt mer att hitta och snart sagt varje kyrkokör ger oss möjlighet att sjunka ner i en lugnare julstämning lite vid sidan av alla måsten och all köphets som lätt tar ett grepp om oss så här års.