GDPR Illustration

Ta del av vår integritetspolicy

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat vår integritetspolicy så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Kultur

Berättar med nål och tråd

När man stiger in i Kerstin Björks ateljé möts man av ett myller av möjligheter. I form av tyger, pinnar och garner. Idéer som börjat ta form och annat som kanske är klart. Just nu handlar det mesta om den utställning som under Kulturnatten öppnar på konsthallen i Växjö.
LESSEBO • Publicerad 19 januari 2023
I en fåtölj i ateljén växer Kerstin Björks samtidigt skira och kraftfulla broderier fram.
I en fåtölj i ateljén växer Kerstin Björks samtidigt skira och kraftfulla broderier fram.Foto: Tore Sjöqvist

En fåtölj placerad mellan fönstret och ett bord fyllt av garner är central. Här växer Kerstin Björks detaljrika broderier fram och alla garner ger sitt bidrag till uttrycket.

– Det är en möjligheternas röra.

Tygerna och garnen har funnits med sedan barndomen. Liksom tecknandet och linjen.

– Textil har alltid funnits med och i min barndom fanns det alltid ett rum med tyger.

Kerstin Björk vill gärna ha materialet synligt framför sig.– Det är en möjligheternas röra, säger hon.
Kerstin Björk vill gärna ha materialet synligt framför sig.– Det är en möjligheternas röra, säger hon.Foto: Tore Sjöqvist

När Kerstin Björk berättar om sin väg till broderiet och sitt textila uttryck kan det verka lite slumpmässigt. Samtidigt som det tycks ha funnits en stark kraft och ett sökande efter ett uttryck.

– Främst var teckning min grej, säger hon.

Göteborgs konstskola blev ett steg på vägen medan HDK mer tydligt visade vägen mot den textila konsten. Mötet med fritt broderi kom att öppna nya dörrar. Bland annat handlade det om mötet med textilkonstnären Lillevi Hultmans uttryck.

– Hon använder sig av broderi på ett fritt och eget sätt.

Att tecknandet varit viktigt kan man ofta ana i hennes broderier. Linjen är viktig och att linjen skapas av stygn tillför något viktigt.

– Med penna och papper går det fortare men broderiet ger mer utrymme för att kunna arbeta utan att bestämma på förhand. Det blir mer omedvetna och överraskande vägar med garnet.

I sina broderier använder Kerstin Björk moulinégarner och tyger som håller formen. Garnet är spunnet av bomull men merceriserat vilket ger det en lyster som påminner om silke.

Hennes konst innehåller ett stort moment av hantverkskunskap och åratals arbete ger en allt större hantverksskicklighet. Det är något Kerstin Björk har en kluven inställning till.

– Jag har suttit i tusentals timmar med broderiet och det är ofrånkomligt att man blir bättre. Jag kan göra väldigt fina och jämna stygn men tekniken intresserar mig inte alls. Jag vill vara lite halvkass och bli överraskad.

Utställningen Finland Sverige tur och retur kommer att innehålla möten mellan olika material och tekniker. Precis hur vet nog ingen ännu.
Utställningen Finland Sverige tur och retur kommer att innehålla möten mellan olika material och tekniker. Precis hur vet nog ingen ännu.Foto: Tore Sjöqvist

I sitt arbete vill hon hitta ett läge någonstans mellan kontroll och slump och kanske magi i en strävan efter att lämna det duktiga och öppna för överraskningar.

– Man kan hitta nya metoder för att nå dit. Jag kan till exempel blunda när jag broderar. Försöka lita på det undermedvetna och låta det styra. Men mitt dagliga medvetande vill också vara med.

Arbetet inför utställningen Finland Sverige tur och retur som har vernissage på Växjö konsthall under Kulturnatten 28 januari har inneburit ett sätt att förlora en del av kontrollen. Utställningen har Kerstin Björk skapat tillsammans med den finska konstnären Eva Lamppu. Under arbetet har de två konstnärerna skickat projekt och material mellan sig vilket gör att de båda hela tiden möter nya utmaningar.

– Eva håller på mycket med kropp och form och jag med natur och mystik. I arbetet blir det en utmaning att arbeta med material jag inte är van vid. Det blir ett tillfälle att testa nya grejer.

Fåglar tycks ha en särskild plats i Kerstin Björks bildvärld. Just den här är sockerstärkt.
Fåglar tycks ha en särskild plats i Kerstin Björks bildvärld. Just den här är sockerstärkt.Foto: Tore Sjöqvist

Sedan några år bor och verkar Kerstin Björk i Småland. Nära skog och natur. Och natur och miljö finns alltid närvarande i hennes verk. Med en närhet som av och till kan gränsa till magi. Då och då stiger material från naturen eller trädgården in i hennes konst. Det gäller till exempel pinnar som hon kan hitta under sina vandringar nära hemmet.

– Pinnar är väldigt viktiga för mig. Jag ser en fin pinne och får en fin känsla i kroppen.

Ska naturen börja berätta krävs ett slags lyssnande närhet. En nyfikenhet på det vi har omkring oss.

– Jag tar det som har ramlat. Det är samma sak med olika växter. Det som det finns mycket av kan jag använda. Det är viktigt att inte exploatera. Det handlar om respekt för naturen och allt levande. Att lämna platsen så som den var när vi kom.

För Kerstin Björk kan närheten till naturen ha drag av magi, en känsla av att allt är besjälat.

– Men den magiska ingången motsäger inte det vetenskapliga. Det finns liv där och vi måste ta hand om det.

Kerstin Björk vill gärna ha materialet synligt framför sig.

– Det är en möjligheternas röra, säger hon.

Utställningen Finland Sverige tur och retur kommer att innehålla möten mellan olika material och tekniker. Precis hur vet nog ingen ännu.

Fåglar tycks ha en särskild plats i Kerstin Björks bildvärld. Just den här är sockerstärkt.

Tore SjöqvistSkicka e-post
Så här jobbar Växjöbladet Kronobergaren med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.