Karin Wiberg, Louise Magnusson och Ellen Sjö Sander bjöd på en konsert i gränslandet mellan musik och ljudkonst.
Konserten med duon Stensöta och ljudkonstnären Louise Magnusson har fått namnet Stein. Ändå är det känslan av trä som står i centrum i en spännande konsert som lämnar begrepp som vackert och fult långt bakom sig.
VÄXJÖ. Föreningen Media Artes fortsätter att presentera musik för nyfikna ofta i spännande program i gränslandet mellan musik och ljudkonst. Den här gången med duon Stensöta, som består av violinisten Karin Wiberg och marimbaspelaren Ellen Sjö Sander, och ljudkonstnären och kompositören Louise Magnusson. Duon Stensöta, som besöker Media Artes för andra gången, bildades 2013 och arbetar i stor utsträckning med att presentera ny musik skriven av kvinnliga tonsättare.
När Hans Parment från arrangörsföreningen Media Artes hälsar välkommen tar han upp frågan om vad som är musik. Hans svar är att det är ljud sammansatta efter en norm. Vad som utgör den normen kan man fundera kring under den följande konserten då duo Stensöta och Louise Magnusson i olika konstellationer presenterar ljudverk där man ibland har svårt att hitta vare sig puls eller melodi. Den som försöker förstå riskerar att snabbt bli frustrerad. Här handlar det snarare om att åka med och ta emot de upplevelser som kommer.
Som duo undersöker Karin Wiberg och Ellen Sjö Sander gränserna för vad som är möjligt att utföra med en violin och en marimba. Klangerna är många men hela tiden finns klangen av trä med. Inte minst i marimbans varmt mjuka ton. Den här gången får duon sällskap av ljudkonstnären och kompositören Louise Magnusson som spelar på något så ovanligt som sågklingor från ett sågverk.
– Det är superhärdat stål som har en särskild klang, säger Louise Magnusson.
Sågklingornas metalliska klang, som med sina sinustoner har en förmåga att liksom placera sig inne i åhörarens huvud, står i kontrast till marimbans mjuka ton. Marimban har bara funnits i omkring 100 år och den musik som skrivits för instrumentet är förhållandevis ny. Instrumentet består av stämda träplattor som förstärks av resonansrör. Oftast spelas det med klubbor men Ellen Sjö Sander visar att det finns många sätt att locka fram ljud ur en marimba och inte alltid genom att slå mot träplattorna. Ändå är det kanske främst marimban som ger stabilitet och struktur åt den musik som framförs. Ofta i rytmiskt uppbrutna arpeggion som vandrar över instrumentet.
Mot marimban står både violinen och sågklingorna som snarare bjuder på kraft och undersökande, stundtals skärande klanger som knappast låter lyssnarna vila. Att vi ska vila är väl heller inte syftet. Istället hålls intresset uppe i oväntade vändningar. Extra märkligt och spännande är Louise Magnussons verk Stein som avslutar konserten. Idén bygger på att för vissa personer kan olika sinnen kan samspela så att en ton kan ha en färg eller en dag ett ljud. Utifrån den tanken har Louise Magnusson skapat taktila noter, noter som Stensöta aldrig sett. Men känt. Det är inte utan att man kan fundera på vad de två musikerna känt som de sedan förvandlar till så spännande och utmanande musik.
TORE SJÖQVIST
Söker de som gått före
Kursledaren Cecilia Engström och Dag Gustavsson har något att diskutera.
När Cecilia Engström från Kronobergs genealogiska förening besökta SPF i
Moheda för att berätta om släktforskning var intresset stort. Så stort
att det resulterade i en egen släktforskningskurs som genomförts under
senvintern.
Läs mer...
Sista boken om Oske är färdig 200324
Efter mycket finlir på sluttampen är nu Brittmarie Konradssons femte och
avslutande bok om 50-talsflickan Oske äntligen klar. Boken speglar
liksom de tidigare i serien speglar författarens barndom och ett
landsbygdssverige som inte finns kvar idag.
Läs mer...
Utflykt i nya ljudvärldar 200322
Föreningen Media Artes ger på olika sätt plats för den nutida
konstmusiken. Musiken kan ofta vara svårdefinierad och röra sig i ett
gränsland mellan musik och ljudkonst. Årets upplaga av minifestivalen
Halo med Mats Lindström och Sören Runolf var inget undantag.
Läs mer...
Beethoven med elegans och briljans 200321
När Marmen Quartet besöker Tingsryd och Söderportkyrkan har de med sig
tre stråkkvartetter av helt olika karaktär. Med känsla och exakthet
formar kvartetten eftermiddagen till en svårslagen upplevelse.
Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig & och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.