Tillbaka till startsidan
Lördag 20 januari 2018 Tipsa oss!
SÖK: i Växjöbladet   
> STARTSIDAN
> NYHETER
> ALVESTA
> LESSEBO
> TINGSRYD
> UPPVIDINGE
> SPORT
> KULTUR
> TIPSA OSS!
VÄXJÖBLADET:
> Redaktionen
> Annonsera
> Kontakt
> Prenumerera
Publiceringssystem CMS Updater - En produkt från Internetavdelningen
Publicerad: 18 november 2017
Roland vill få medvind för sjöfarten
Vill göra Växjö till en kanalstad! Roland Sjödahl är tänkaren och miljödebattören som vill slå ett slag för sjöfartens möjligheter.
Vill göra Växjö till en kanalstad! Roland Sjödahl är tänkaren och miljödebattören som vill slå ett slag för sjöfartens möjligheter.
Roland Sjödahl är Växjöbon som blev affärsman i först Sovjetunionen och sedan Ryssland. Som före detta sjöman ligger dessutom vatten honom varmt om hjärtat och han anser att sjöfarten är en undernyttjad transportresurs i Sverige.
Han tycker exempelvis att den gröna staden Växjö borde satsa på att bli en kanalstad.
– Växjö är ett växande logistikcentrum, men istället för en massa dieseldrivna lastbilar som spyr ut avgaser borde man transportera godset via en vattenkanal ner till Blekingehamnarna.

MÖTE MED. Roland Sjödahl är en klurig gubbe som varit med om mycket i sitt liv. Bland annat har han bott 15 år i Moskva, där hamnade han först genom affärer och därefter kärleken. Allt började med att han hängde med en gammal skolkompis på affärsresa till dåvarande Sovjetunionen i mitten av 80-talet.

– Tanken var inledningsvis att vi skulle sälja stålkonstruktioner, men under resans gång övergick vi till mjuka produkter. Ryssarna i sin tur sålde en massa krimskrams, som vi importerade hem till Sverige för vidareförsäljning i lågprisvaruhus.

En kväll 1988 kom Roland Sjödahls affärskompanjon Hans Sylvén hem till hotellet och berättade att han besökt Sportministeriet och fått veta att Sovjet tänkte erbjuda några av sina stjärnspelare i fotboll till väst. Roland, som var inbiten Öster-supporter sedan barnsben, sprang ner till servicebyrån och bad om att få bli kopplad till Öster-basen Stig Svensson i Växjö.

– Men först skulle KGB kopplas in, så när jag till sist fick prata med Stig så var vi avlyssnade. Det knastrade förfärligt i telefonluren!

Men telefonknastret till trots, Stig Svensson nappade på erbjudandet och köpte de två spelarna Sergej Prigoda och Sergej Andreev.

– Jag och Hans träffade sedan Prigoda och Andreev på en bankett på Hotell Kosmos tillsammans med representanter från Sovjetiska fotbollsförbundet och Sportministeriet.

1991 upplöstes Sovjetunionen. I den nygamla statsbildningen Ryssland släpptes marknaden fri efter decennier av kommunistisk planekonomi.

– Som entreprenör var det en tacksam tid. Det var stora möjligheter som öppnades upp.

Vid den här tidpunkten träffade Roland även kärleken och gifte sig i Ryssland. Han och frun bosatte sig i Moskva-förstaden Tjechov, uppkallad efter den världsberömda författaren och dramatikern.

– Anton Tjechov bodde först inne i Moskva men när han blev berömd skaffade han sig en datja utanför staden. När hans vänner skulle skicka brev och frågade efter den nya adressen blev svaret, skriv Tjechov så kommer det nog fram! Vänner och beundrare skrev en massa brev adresserade till Tjechov och till sist döptes hela förstaden om till Tjechov!

Roland flyttade hem till Sverige med hustru och son 2005, men minns tiden i Ryssland med mycket värme.

– Ryssarna kan vara rätt så buttra, men blir man väl kompis med en ryss så har man en vän för livet!

I ungdomen jobbade Roland mycket till sjöss. Den första anställningen var som kockjungman på fartyget Runa som utgick från Ven. Han var verksam inom sjöfarten under många år och är fortfarande starkt engagerad när det gäller frågor kring sjötransporter, som han menar är en underutnyttjad resurs i dagens Sverige.

– Transporter på vatten är överlägset både ur ekonomiskt och miljömässigt hänseende. Du behöver exempelvis inte bygga eller anlägga transportlederna eftersom vattnet redan finns på plats, och inte heller försvinner det eller går sönder.

Men tyvärr är det alltför många som inte ser potentialen och miljövinsterna i sjötransporten tycker Roland. Som exempel tar han Lantmännen, som i sin marknadsföring hävdar att de har klimatanpassning i sitt DNA och skyltar med sloganen, från jord till bord.  Tillsammans med ett företag i Hällevik utvecklade Lantmännen ett system för självlossande fartyg. Dessvärre har man övergett detta och transporterar numera huvuddelen av sin spannmål med lastbilar eller fartyg med bekvämlighetsflagg och miljösmutsiga motorer.       

– Det är väldigt märkligt, särskilt med tanke på att det idag finns fartygsmotorer som går på fossilfritt bränsle och Lantmännen dessutom har en egen fabrik i Norrköping som tillverkar etanol.

När det gäller just transporter så kan Roland konstatera att Växjö utvecklats till ett viktigt och växande logistikcenter i södra Sverige. Det har många fördelar men innebär också nackdelar med allt fler lastbilstransporter som spyr ut koldioxid och avgaser. Roland tycker därför att Växjö borde fundera på en ny, djärv transportstrategi.

– Jag menar att Växjö borde ta upp de tankar som fanns redan på 1800-talet om att bygga en kanal ner till havet i Blekinge för transport av godset vidare ut i världen. Företag som exempelvis Södra skulle ha stor nytta av den kanalen. Förutom miljövänliga transporter så skulle det även bli ett lyft för turistnäringen.

Men att gräva en kanal ända ner till Blekinge låter som ett väldigt omfattande och kostsamt projekt?

– Miljön måste få kosta. Men jag tror att det finns möjlighet att få med EU som medfinansiär. Naturligtvis måste det först göras en ordentlig miljökonsekvensanalys, men sjöfarten är framtiden.

DAVID FÄRDIGH
På jakt med Ryssbygymnasiet

Magnus Ullman går tredje året vid Ryssbygymnasiets jaktutbildning. Under välgörenhetsjakten är han hundansvarig.

När deltagarna i Ryssbygymnasiets välgörenhetsjakt samlas vid skolans jaktmarker ligger januarimörkret fortfarande tungt över det småländska landskapet. Jakten sker till förmån för Barncancerfonden. Under dagen har jaktintresserade ungdomar möjlighet att jaga och samtidigt få en uppfattning om vad som ingår i skolans jaktutbildning.
Läs mer...
Vill få upp EU-frågan på dagordningen igen
180117
EU-medlemskapet har inneburit att Sverige tappat självbestämmande och inflytande över både sin finans- och utrikespolitik. Det menar Folkrörelsen Nej till EU, vars Växjö-grupp vill lyfta upp EU-frågan i den stundande valrörelsen.
– Det är väldigt tyst om EU. När Sverige nyligen anslöt sig till PESCO, EU:s försvarssamarbete, så skedde det helt utan debatt, säger Carin Lindberg.
Läs mer...
Tunga avhopp för (S)
180117
Socialdemokraternas toppolitiker i Växjö, Åsa Karlsson-Björkmarker, meddelade överraskande i veckan att hon lämnar kommunpolitiken. Hon är sjukskriven sedan i december för stressrelaterade problem och återkommer inte som ledare för oppositionen i kommunstyrelsen.
Läs mer...
Tomas Eneroth laddar inför valrörelsen
180114
Efter ett intensivt första halvår som minister har Växjöbon Tomas Eneroth varit ledig och laddat batterierna hemma i Växjö. Nu stundar ett späckat valår och med låg arbetslöshet och goda statsfinanser så tror Tomas på ett lyft i opinionen. Däremot fruktar han en smutsig valrörelse.
– Det finns tendenser till hätska tongångar i debatten, det oroar mig!
Läs mer...
> Eva Johansson centerns etta (180114)
> Växjö växer på höjd och bredd (180113)
> Norra Järnvägsgatan stängs för biltrafik (180110)
> Tror på lyft för Liberalerna (180107)
> Cykeläventyrare samlar in pengar till Barncancerfonden (180106)
> Lager på lager (180104)
> Nyårshelgen är en svår tid för hundarna (171228)
> Hissö, naturreservat under förvandling (171222)
> Butiker möter e-handeln (171220)
> De berättar om ett familjeliv i kontrollerat kaos (171216)

 
LEDAREN
Titta det snöar
Det står allt mer klart att snö på våra breddgrader har blivit något ...
Läs mer...
SPORT
Månadens sportgallerier - januari 2018
Alvestatriumf i U16-SMkvalet, klättring och biljard i veckans sportgal...
Läs mer...
FAMILJ
Bakom kulisserna på Växjörevyn
Växjörevyn med Nils Åkesson i spetsen lockar sin vana troget fram ...
Läs mer...
 
   © Växjöbladet  ::   Storgatan 1,  352 33  Växjö  ::  Telefon:  0470 - 71 99 50  ::  Fax:  0470 - 209 30   ::  Form & Produktion: Internetavdelningen