Tillbaka till startsidan
Tisdag 24 april 2018 Tipsa oss!
SÖK: i Växjöbladet   
> STARTSIDAN
> NYHETER
> ALVESTA
> LESSEBO
> TINGSRYD
> UPPVIDINGE
> SPORT
> KULTUR
> TIPSA OSS!
VÄXJÖBLADET:
> Redaktionen
> Annonsera
> Kontakt
> Prenumerera
Publiceringssystem CMS Updater - En produkt från Internetavdelningen
Publicerad: 18 november 2017
Roland vill få medvind för sjöfarten
Vill göra Växjö till en kanalstad! Roland Sjödahl är tänkaren och miljödebattören som vill slå ett slag för sjöfartens möjligheter.
Vill göra Växjö till en kanalstad! Roland Sjödahl är tänkaren och miljödebattören som vill slå ett slag för sjöfartens möjligheter.
Roland Sjödahl är Växjöbon som blev affärsman i först Sovjetunionen och sedan Ryssland. Som före detta sjöman ligger dessutom vatten honom varmt om hjärtat och han anser att sjöfarten är en undernyttjad transportresurs i Sverige.
Han tycker exempelvis att den gröna staden Växjö borde satsa på att bli en kanalstad.
– Växjö är ett växande logistikcentrum, men istället för en massa dieseldrivna lastbilar som spyr ut avgaser borde man transportera godset via en vattenkanal ner till Blekingehamnarna.

MÖTE MED. Roland Sjödahl är en klurig gubbe som varit med om mycket i sitt liv. Bland annat har han bott 15 år i Moskva, där hamnade han först genom affärer och därefter kärleken. Allt började med att han hängde med en gammal skolkompis på affärsresa till dåvarande Sovjetunionen i mitten av 80-talet.

– Tanken var inledningsvis att vi skulle sälja stålkonstruktioner, men under resans gång övergick vi till mjuka produkter. Ryssarna i sin tur sålde en massa krimskrams, som vi importerade hem till Sverige för vidareförsäljning i lågprisvaruhus.

En kväll 1988 kom Roland Sjödahls affärskompanjon Hans Sylvén hem till hotellet och berättade att han besökt Sportministeriet och fått veta att Sovjet tänkte erbjuda några av sina stjärnspelare i fotboll till väst. Roland, som var inbiten Öster-supporter sedan barnsben, sprang ner till servicebyrån och bad om att få bli kopplad till Öster-basen Stig Svensson i Växjö.

– Men först skulle KGB kopplas in, så när jag till sist fick prata med Stig så var vi avlyssnade. Det knastrade förfärligt i telefonluren!

Men telefonknastret till trots, Stig Svensson nappade på erbjudandet och köpte de två spelarna Sergej Prigoda och Sergej Andreev.

– Jag och Hans träffade sedan Prigoda och Andreev på en bankett på Hotell Kosmos tillsammans med representanter från Sovjetiska fotbollsförbundet och Sportministeriet.

1991 upplöstes Sovjetunionen. I den nygamla statsbildningen Ryssland släpptes marknaden fri efter decennier av kommunistisk planekonomi.

– Som entreprenör var det en tacksam tid. Det var stora möjligheter som öppnades upp.

Vid den här tidpunkten träffade Roland även kärleken och gifte sig i Ryssland. Han och frun bosatte sig i Moskva-förstaden Tjechov, uppkallad efter den världsberömda författaren och dramatikern.

– Anton Tjechov bodde först inne i Moskva men när han blev berömd skaffade han sig en datja utanför staden. När hans vänner skulle skicka brev och frågade efter den nya adressen blev svaret, skriv Tjechov så kommer det nog fram! Vänner och beundrare skrev en massa brev adresserade till Tjechov och till sist döptes hela förstaden om till Tjechov!

Roland flyttade hem till Sverige med hustru och son 2005, men minns tiden i Ryssland med mycket värme.

– Ryssarna kan vara rätt så buttra, men blir man väl kompis med en ryss så har man en vän för livet!

I ungdomen jobbade Roland mycket till sjöss. Den första anställningen var som kockjungman på fartyget Runa som utgick från Ven. Han var verksam inom sjöfarten under många år och är fortfarande starkt engagerad när det gäller frågor kring sjötransporter, som han menar är en underutnyttjad resurs i dagens Sverige.

– Transporter på vatten är överlägset både ur ekonomiskt och miljömässigt hänseende. Du behöver exempelvis inte bygga eller anlägga transportlederna eftersom vattnet redan finns på plats, och inte heller försvinner det eller går sönder.

Men tyvärr är det alltför många som inte ser potentialen och miljövinsterna i sjötransporten tycker Roland. Som exempel tar han Lantmännen, som i sin marknadsföring hävdar att de har klimatanpassning i sitt DNA och skyltar med sloganen, från jord till bord.  Tillsammans med ett företag i Hällevik utvecklade Lantmännen ett system för självlossande fartyg. Dessvärre har man övergett detta och transporterar numera huvuddelen av sin spannmål med lastbilar eller fartyg med bekvämlighetsflagg och miljösmutsiga motorer.       

– Det är väldigt märkligt, särskilt med tanke på att det idag finns fartygsmotorer som går på fossilfritt bränsle och Lantmännen dessutom har en egen fabrik i Norrköping som tillverkar etanol.

När det gäller just transporter så kan Roland konstatera att Växjö utvecklats till ett viktigt och växande logistikcenter i södra Sverige. Det har många fördelar men innebär också nackdelar med allt fler lastbilstransporter som spyr ut koldioxid och avgaser. Roland tycker därför att Växjö borde fundera på en ny, djärv transportstrategi.

– Jag menar att Växjö borde ta upp de tankar som fanns redan på 1800-talet om att bygga en kanal ner till havet i Blekinge för transport av godset vidare ut i världen. Företag som exempelvis Södra skulle ha stor nytta av den kanalen. Förutom miljövänliga transporter så skulle det även bli ett lyft för turistnäringen.

Men att gräva en kanal ända ner till Blekinge låter som ett väldigt omfattande och kostsamt projekt?

– Miljön måste få kosta. Men jag tror att det finns möjlighet att få med EU som medfinansiär. Naturligtvis måste det först göras en ordentlig miljökonsekvensanalys, men sjöfarten är framtiden.

DAVID FÄRDIGH
Natasha vill få in fler kvinnor i IT-branschen

IT-branschen växer men är fortfarande mansdominerad. Det vill Natasha Asimiadis ändra på och har därför bildat nätverket WITech.  

IT-sektorn i Sverige är väldigt mansdominerad, något som Växjöbon Natasha Asimiadis vill ändra på. Hon och några kollegor inom IT-branschen har startat nätverket WITech, som ska synliggöra kvinnorna och inspirera fler tjejer att ta steget in i IT-världen.
– Många förknippar fortfarande IT med en kille som programmerar, men IT-branschen rymmer en otrolig mångfald av yrken!
Läs mer...
Resecentrum i tillfälliga lokaler
180420
Igår invigdes den nya men också tillfälliga Växjö station. Under cirka tre år kommer Länstrafiken, Pressbyrån och Jernhusens väntsal att husera i den tillfälliga byggnaden vid muren mot Tegnérkyrkogården. Allt i väntan på att det nya, kombinerade kommunhuset och resecentrum färdigställs.
Läs mer...
Konserthuset blev experimenthuset för en dag
180419
Växjö konserthus förvandlades till ett experimenthus i lördags när Science City arrangerades av GoTech, Växjö kommun, Teknikcollage Kronoberg och Växjö Citysamverkan. Aktiviteter kopplade till naturvetenskap och teknik lockade många besökare. Love Forslund 2,5 år fascinerades särskilt av den 19 ton tunga skogsmaskinen.
– Han älskar traktorer och maskiner, berättar mamma Janina Forslund.
Läs mer...
Efterlyser mer biologisk mångfald
180415
Klövviltstammen och i synnerhet älgstammen har minskat de senaste åren, men ändå ökar betesskadorna i skogen. Elias Turesson, jaktvårdskonsulent i Kronobergs län, menar att en viktig förklaring är den stora dominansen av granskog.
– När någon väl planterar tall så blir det som foderplats dit allt klövvilt dras. Som både jägare och skogsägare menar jag att det behövs mer av biologisk mångfald för att få en bättre balans.
Läs mer...
> Fiske i strömmande vatten (180414)
> Att leva med tvångssyndrom (180414)
> Viktigt se över hudens fläckar (180411)
> Mats Birgersson aktuell med ny bok (180409)
> Marino brinner för blues- och soulmusik (180408)
> När våren kryper fram (180407)
> Växjösjön ska bottenbehandlas (180405)
> Pär Holmgren understryker allvaret i klimatutmaningen (180401)
> Jens ser fram påskhögtidens många känslostämningar (180330)
> Nominerad djurklinik (180329)

 
LEDAREN
Växer ingen mossa på stenar som rullar
På senare tid har många saker hänt på det, sedan många år, omdiskutera...
Läs mer...
FAMILJ
Bejublad och välsignad cirkuskonst
Ute i Europa är cirkusgudstjänster ett vanligt fenomen men här i Sve...
Läs mer...
LEDAREN
Tjuv och polis
Varje år stjäls det för fyra miljarder kronor ur svenska butiker. Or...
Läs mer...
 
   © Växjöbladet  ::   Storgatan 1,  352 33  Växjö  ::  Telefon:  0470 - 71 99 50  ::  Fax:  0470 - 209 30   ::  Form & Produktion: Internetavdelningen